
2021-06-02
Stål & Rörmontage står för tillverkning och montage av den spektakulära stålbron Oceanpiren – ett framtida landmärke för Helsingborg. – Konstruktionen är oerhört komplicerad i en dubbelkrökt S-form och med en stigning på cirka 5 meter över dess längd. Här får vi verkligen visa våra stålkunskaper, säger Ronny Södergren, VD.
Stål & Rörmontage i Sölvesborg har funnits i 50 år och var ett familjeföretag fram till 2017 då man köptes upp av det Stockholmsbaserade investmentbolaget Storskogen. Företaget bygger nu ut med ytterligare en ny montagehall på 800 kvadratmeter.
Broar är något av en specialitet och på meritlistan finns bland annat Europas längsta gång- och cykelbro på 760 meter som stod klar 2013 i Sölvesborg.
– Vi har byggt gång- och cykelbroar sedan 1977, liksom bärande stålkonstruktioner till bland annat Öresundsbron och Uddevallabron.
Dessutom tillverkade vi årets Stockholmsbyggnad 2020, Folke Bernadottes Bro, som går mellan Tekniska museet och Djurgården. Där hade vi byggmöte på Stockholms slott, säger Ronny Södergren.
Oceanpiren är en ovanligt avancerad kolstålsbro som svävar ovanför vattnet uppburen av två pyloner. Konstruktionen är en kombination av snedkabel- och hängbro.
– Vi valde Stena Stål som leverantör eftersom de ingav förtroende och Thord Ogenborn och Philip Andersson visade stort engagemang och kunnighet.
Kontakten med Tomas Jonsson på Stena Components i Nybro som levererat det skurna materialet har också fungerat fantastiskt bra.
– Han har stor kompetens och flexibilitet och det är tryggt med närheten till Nybro. Det är sällan det flyter på så bra. Speciellt inte i ett så här utmanande projekt med metoder långt bortanför det traditionella, säger Christopher Sunesson, project manager.
På grund av de specifika kraven föll valet på S460, ett stål med hög hållfasthet samtidigt som det går att bearbeta med millimeterprecision.
– Stålet kräver dock en speciell teknik och måste förvärmas upp till 140 grader innan det kan bearbetas.
För att inte förlora tid på grund av uppvärmningsprocessen har de jobbat i skift dygnet runt under hela hösten, något som blivit ett framgångskoncept. Bron beräknas stå färdig till hösten 2021.
– Jag tror att Oceanpiren kommer att bli en av Sveriges häftigaste broar under det här decenniet, säger Ronny Södergren.
Brobyggare. Oceanpiren, med Peab som totalentreprenör, är ett spektakulärt bygge som just nu tar form hos Stål & Rörmontage i Sölvesborg. I verkstan pågår arbetet för fullt med både pyloner och ytterligare brosektioner. Här står Stål & Rörmontages VD Ronny Södergren och projektledaren Christopher Sunesson (mitten) framför en av brosektionerna. De flankeras av Stena Ståls Philip Andersson och Thord Ogenborn.
Foto: Jeanette Larsson Winerö
Knyter samman. Oceanpiren gör det möjligt för gående och cyklister från den nya stadsdelen Oceanhamnen att på bara någon minut nå tåg, bussar och färjor i Helsingborg C.
Längd in meter.
Mängd konstruktionsstål (i ton)
Mängd rostfritt stål (i ton)