FLER KVINNOR TILL STÅLINDUSTRIN

2018-11-21

Läs om vad Britt Louise och Mariell, två av säljarna från Stena Ståls säljkontor i Göteborg har att säga om hur- varför och - fler kvinnor borde söka sig till stålindustrin, och hur en säljutbildning med fokus på personlighetstyper har påverkat deras sätt att skapa kundvärde.

För ca sex månader sedan hade vi en säljutbildning, varav en del i utbildningen handlade om hur olika personlighetstyper kommunicerade. Vilka insikter gav detta kring hur ni jobbar idag?

 Utbildningen gav oss större förståelse för hur man kan hantera kunder och leverantörers olika personligheter på ett bättre sätt. Vi tycker att det har hjälpt oss att tillgodose kundens behov på ett bättre och effektivare sätt, och stärkt kommunikationen mellan oss och våra kunder, men även mellan kollegor.

Ni var många säljare från olika distrikt på utbildningen, hur var det?

– Det skapade även en starkare gruppkänsla när man kunde förstå gruppens sammansättning bättre och även vad var och en har för styrkor.

Vad skulle ni vilja säga till andra kvinnor som funderar på att börja jobba inom stålindustrin?

– Vi tycker det är en spännande bransch som är under stor utveckling. Vi tycker även att det är extra kul att vi kan se att från att tidigare ha varit en mansdominerad bransch, kan vi i alla fall inom Stena Stål se att fler kvinnor söker sig hit, och liksom vi ser fördelarna med en starkt och bestående bransch, med många utvecklingsmöjligheter.

Man kan alltid lära sig något nytt, som visar att man blir aldrig fullärd och det kommer alltid utmaningar så som nya produkter, transporter, lösningar mm, med olika fördelar som gör att man kan hålla sig hungrig hela tiden.

  • Dela denna sida