
2021-04-14
Till vardags driver Pär Stål sågverk tillsammans med sin bror och för en ganska anonym tillvaro hemma i Smedjebacken. Men under namnet persteel når han tusentals tittare på Youtube som följer hans fordonsbyggen – som körs på el från egna solpaneler. – Drivkraften är att inspirera andra, säger han.
När höst- och vintermörkret kopplar greppet är aktiviteten som störst hos fordonsbyggaren och elbilsentusiasten Pär Stål. Vid fyratiden om eftermiddagarna börjar det slamra i garaget.
– Fram till klockan nio hinner man mycket, säger han.
Med åren har det blivit en skaplig fordonspark. En hot rod i 30-talsstil, Lotus Super Seven-kopior, samt mer råa skapelser som byggts från grunden enligt devisen trialand- error: terrängfordon, crosscart, snowbike, dirtbike, snöskoter, packmoppe ...
– Problemet är att ju mer man bygger desto fler idéer till nya projekt får man...
Närmast ska ett par sedan länge påbörjade byggen färdigställas. Hett efterlängtade av följarna på Pärs youtube-kanal. Som El-Vito, en vanlig Mercedes Vito som fått ett batteripaket från Tesla mellan ramskenorna. En Corvette C5 har släppt till hjulupphängningen. Det andra projektet är en Land Rover 1959, som förutom eldrift utrustats med portalaxlar från Volvos terrängfordon TGB 11 till en spektakulär off road-bil.
– El-Viton blir häftig. Det är helt vansinnigt vilken effekt man får ut, 400-500 hästkrafter.
På Youtube och de forum för amatör-bilbyggare där Pär är aktiv får tittarna följa projekten allt eftersom de fortskrider. I filmerna resonerar han också kring lösningar och får förslag i retur. Tittarna fungerar också som blåslampa. Drar något ut på tiden är de inte sena med att kräva uppdateringar. Communityn i bilbyggarhobbyn är en stor tillgång, tycker Pär. I likhet med honom själv vill många dela med sig av kunskap.
Och det behövs. Eldrift kräver en hel delkunskap om sånt som batteriövervakning, parallellkoppling och signaler hit och dit.
– All teknik och certifieringar kan verka oöverstigligt, men efter ett tag kommer man över en puckel. Förutom nätet finns också bra handböcker att tillgå. Sen måste du förstås gilla utmaningar.
– Att köpa grejer utan att ha läst in sig,inte minst kring ampere. Se till att du får ut den strömstyrka du behöver.
sfro.com - Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, som erbjuder stöd, handböcker och besiktningsmän för amatörbyggare.
forum.locostsweden.se, forum för svenska amatörbyggare
Ålder: 56.
Gör: Till vardags
VD för Vanhälls Björksåg, med
kunder som IKEA och Hultafors
(tumstockar). Bygger elfordon
på fritiden.
Vardagsbil: Än så länge dieseldriven Volvo.
Lyssnar på: Ekonomipoddar. Och hårdrock. Det får upp energin och tempot