Att finnas nära kunderna är centralt för Stena Stål. Men vad betyder det för kunderna? Vi frågade fem säljare: Vilken kundnytta ser du med att jobba lokalt?
Andreas Eriksson, kundansvarig säljare, Kalmar. – Den lokala lagerhållningen har varit viktig i många av de kundrelationer vi har byggt upp. Exempelvis en av våra kunder som köper rostfritt, och en annan som vill ha en speciell, kundunik armering. De vet att vi alltid har produkterna inne.
Stefan Jonsson, säljare, Timrå. – Bandet på kapmaskinen gick av för en kund när de skulle kapa en fyrkantsstång, och det var brådis. Då tog vi in den med hjälp av den lokala åkaren, kapade upp här och körde ut materialet till dem med nästa tur. Hade vi inte varit nära hade det ju inte funkat.
Nikola Lemic, säljare, Lidköping. – Ett möte där vi träffas och går igenom saker och ting … det är lätt att få till eftersom jag sitter nära kunden. Då kan jag vara med och bolla idéer, höra om vad som är på gång och ofta hitta fler saker att hjälpa till med. Så de där personliga mötena gör helt klart skillnad.
Marcus Haglund, säljare, Stockholm. – Många av våra kunder finns i närområdet, så även om jag är innesäljare följer jag ibland med ut och träffar dem. Min uppfattning är att det stärker relationen att få ett ansikte till en röst eller en mejladress. Kontakten blir mer personlig, vilket även skapar trygghet.
Rasmus Lindgren, kundansvarig säljare, Skellefteå. – Häromdagen ringde en kund i Burträsk några mil bort. De behövde två buntar plåt, akut och vi har ju ett fullskaligt lager. Vi levererade direkt efter lunch. Att lösa problem … det är en av de roligaste sakerna med jobbet.