
2018-02-13
En del företag hittar en nisch och blir sedan mer eller mindre synonyma med marknaden – som dammsugartillverkaren Hoover, eller kopiatorföretaget Xerox. Eller Fredriksons Verkstads AB i Vadstena, experter på transportörsystem för livsmedelsbranschen. Stål fick ett samtal med Alexander Subotin, affärsutvecklare på bolaget.
Conveyor Solutions är den engelska termen för det som sedan 1960-talet är Fredriksons huvudprodukt: transportörer. I deras fall handlar det som regel om utrustning till mejeribranschen, där mjölkrelaterade produkter stoppas in i ena änden av bandet och kommer ut snyggt förpackade i andra. Historiskt har Fredriksons nästan enbart tillverkat egna produkter, skapade av den egna utvecklingsavdelningen. Det har dessutom mest handlat om den svenska marknaden. Men sedan 90-talet har de breddat verksamheten, bland annat med internationell kontraktstillverkning.
– Vår tillväxt på senare år har huvudsakligen varit utanför Sverige, säger Alexander Subotin, Global Business Manager Conveyor Solutions på Fredriksons.
Företaget internationaliseras och just det var Alexander Subotins uppdrag när han kom hit 2014. Tidigare jobbade han på andra företag inom förpacknings och livsmedelsbranschen. En av storkunderna jobbar inom förpackningsbranschen och det är tack vare dem som företaget startat upp verksamhet i Suzhou i Kina där de i dag har 85 anställda.
– Vår kund skulle etablera sig där och ville gärna att vi och några andra entreprenörer skulle följa med. Fredriksons har gått igenom flera faser under sin 100 år långa historia. Det har gått både upp och ner genom åren. 1991 blev de uppköpta av entreprenören Bo Hellman som själv jobbade på firman som teknisk chef. För kontraktskunderna är svensk tillverkning ofta ett krav. Ett nytt transportörsband är en investering som ska hålla i tio år och de betalar hellre lite extra än att få något som inte lever upp till förväntningarna.
– De vill inte ha det billigaste, de betalar hellre för kvalitet. Vår fabrik i Kina är i och för sig lika bra, men den är ändå helt nischad på Kina och några omgivande länder, säger Alexander Subotin.
När det gäller transportörsband i allmänhet finns en rad slipade konkurrenter. Men om det ska vara till mejerier – då är Fredriksons marknadsledande i världen. Sedan de började leverera till mejerier på 1960-talet har de sålt sammanlagt 900 mil transportörsband till den branschen.
– Lika långt som från New York till Los Angeles och tillbaka, säger Alexander Subotin. Dessutom rostfritt hela vägen.
Företaget grundades 1917. 1991 såldes bolaget till entreprenören Bo Hellman och 2006 förvärvades verksamheten av börsnoterade svenska koncernen Xano Industri AB med säte i Jönköping. Företaget har 180 anställda i Sverige och 85 i Kina samt omsätter sammanlagt runt 350 miljoner kronor. Förutom mejeribranschen levererar de även till företag inom exempelvis medicin- och miljöteknik. För transportörsbanden är det rostfritt som gäller och Fredriksons verkstad köper in cirka 500 ton rostfritt stål per år.