
2018-06-25
En enkel annons i en branschtidning precis när behovet uppstår – det räcker inte för att få tag på rätt kompetens när hjulen snurrar på som i dag. Det menar Henrik Oldin, marknadsansvarig på expansiva Kinnex i Götene: – Vi har fått satsa en hel del på employee branding.
Företaget har en historia som startar på enklast möjliga vis. Två bröder sätter 1974 igång och producerar i en lada i Kinne-Kleva, en socken i Götene kommun.
– Ett klassiskt garageföretag, säger Henrik Oldin.
1976 köper de en ny maskin och får en kund på köpet: Tetra Pak, en beställare som snabbt börjar uppskatta brödernas säkra leveranser och vill ha fler saker.
– De var tuffa kravställare, och just den saken blev en av firmans två viktigaste framgångsfaktorer, hög noggrannhet blev vårt levebröd. Den andra faktorn är att vi satsat på att ligga i framkant med ny teknik, säger Henrik Oldin.
2017 gjorde de en mångmiljonsatsning på större lokaler och nya maskiner. I samband med det satte de även upp målet att på tre år öka omsättningen från 70 till 90 miljoner, ett mål som överträffades redan efter ett år.
Men robotar och maskiner gör inte allt jobb, Kinnex har även behövt rekrytera ett tiotal nya medarbetare. Samtidigt ligger verkstadsarbete långt ner på listan över gymnasieungdomars drömkarriärer. Kompetensförsörjningen i branschen är rätt tuff. Inte minst på en mindre ort.
Tricket för att lyckas med rekryteringen är enligt Henrik Oldin att jobba långsiktigt, bland annat med employee branding – att marknadsföra sig själv som en bra arbetsgivare.
Förutom ett nära och bra samarbete med allt från högstadieskolor till gymnasieskolor och vuxenutbildningar värnar de om sina medarbetare. Filosofin går ut på att om människor trivs gör de både ett bättre jobb och blir viktiga budbärare om en bra arbetsplats.
– Dessutom har vi en platt organisation där var och en får eget ansvar. Det är inte en massa chefer som står och domderar nere på golvet, säger han.