FULL GAS I HELSINGBORG

2017-07-06

Stena Ståls filial i Helsingborg är sedan några år inne i ett expansivt skede. Kundstocken har växt kraftigt vilket har inneburit ett behov av ökade lagervolymer och det senaste året har filialen steg för steg flyttat över till nyrenoverade lokaler. – Vi ökar lagerytan från 2 200 till 4 300 kvadratmeter, säger filial­chefen Viktor Åkerberg.

KRAFTIG TILLVÄXT – NU NÄRA FÖRDUBBLAR FILIALEN LAGERYTAN

För den som tar en tur genom Stena Ståls nya lokaler på Bunkalundsvägen, strax söder om Helsingborgs stadskärna, är det inte direkt uppenbart att verksamheten handlar om en robust produkt som stål. Det är rent och snyggt som på ett bankkontor, men orange och blå hjälmar och gula skyddsvästar ger ändå en finger­­-visning om att samtalen som pågår snarare handlar om armering och handelsstål än om boräntor. – Vi är mycket nöjda med hur det har blivit, säger filialchefen Viktor Åkerberg som för ett par år sedan tog steget från säljare till filialchef.

Han är 30 år, relativt ung, men har ändå hunnit skaffa sig gedigna kunskaper om både stål och affärer. – Jag har varit intresserad av business to business sedan jag var tonåring.

Nu är han chef över en styrka på tio lagerarbetare, åtta säljare och en administratör. Filialen expanderar när det gäller kunder och omsättning, en frukt av ett målmedvetet arbete. – Produkterna vi säljer är inte unika, vad det handlar om är att skapa mervärden för kunderna. Vi tänker strategiskt och långsiktigt. Det är värt att ha tålamod, för även om det kan ta lång tid att få förtroende från nya kunder så ger det ringar på vattnet när du lyckas.

Nu, med de nya lokalerna, tror Viktor Åkerberg på en fortsatt god utvecklingskurva de närmaste fem åren. Nere på det nya lagret är allt rent och snyggt. Där pågår ett slags utvecklingsarbete. Från att tidigare ha haft ett lager där allt skötts på samma sätt i ett par decennier har de nu chansen att bygga upp något nytt med precision. – Vi håller på att trimma in det så att det blir så säkert och effektivt som vi vill ha det. Effektiviteten är en del i att ge kunderna bästa service och samtidigt hålla nere kostnaderna, säger Viktor Åkerberg.

  • Dela denna sida